OVER MIJ

 Over Margoke

Wat is het verhaal achter Margoke?
"Na de studies logopedie en spraaktaalpathologie ben ik gedoken in de wereld van jonge kinderen met complexe spraak- en taalproblemen, en daar ben ik altijd gebleven. Vaak noem ik mijzelf een spraaktaaldeskundige; een deskundige op het gebied daar waar de spraak- en taalontwikkeling van jonge kinderen niet vanzelf verloopt". 


In mijn dagelijkse werk ben ik betrokken bij de diagnostiek en behandeling voor zeer jonge kinderen (2-4 jaar) met ernstige spraak-taalontwikkelingsproblemen. Een uitdagend en dankbaar beroep. Het hebben van spraak-taalproblemen bij jonge kinderen leidt vrijwel altijd tot problemen in de communicatie. Ik zie veel kinderen die niet goed kunnen communiceren; zij begrijpen onvoldoende van taal of hebben onvoldoende klanken of woorden om communicatie te laten slagen. Dit heeft een grote impact op het kind en eveneens een grote impact op ouders en het gezin.


Waarom schreef je een boek?

Ik voelde dat ik met mijn kennis iets wil betekenen voor de ouders, iets wat buiten de behandelruimte reikt en onafhankelijk van kennis en moeite van de ouder kan worden worden ingezet om spraak en taal te stimuleren.
Hobbymatig schreef ik zo nu en dan herinneringen uit mijn jeugd op, dit ontwikkelde zich tot korte verhaaltjes en langzaamaan werd daar het concept voor boek 'Peperkoekpoep' geboren. 
Niet 'zomaar' een voorleesboek, maar één die bijdraagt aan de ontwikkeling een belangrijke vaardigheid voor de klankontwikkeling: het klankbewustzijn. En hoe leuk was en is de samenwerking met Iris, een geweldige collega met een groot talent in het maken van illustraties!


& Terwijl Peperkoekpoep wordt uitgebracht ben ik op de achtergrond alweer druk bezig met het schrijven van nieuwe verhaaltjes, boek 2!

 Over aap tot schaap

Wat is het verhaal achter aaptotschaap?

"Een website maakt het mogelijk om op een gemakkelijker manier veel informatie te delen, op een manier dat je gelijk vindt wat je zoekt.
Voor de naam van de website ben ik dicht bij mijn vak gebleven. Aap en schaap lijken twee makkelijke woorden, maar in termen van de spraakontwikkeling moeten er nogal wat ontwikkelstapjes plaatsvinden om van 'aap' naar 'schaap' te komen. Toevallig rijmt het wel lekker en zijn het 2 erg leuke dieren!"


Ah oke, maar kan je dat dan toch even uitleggen?

Het woord aap is eenvoudig woord in termen van de spraakontwikkeling.
- Het woord vraagt een combinatie van één klinker en één medeklinker.
- Het op en neer bewegen van de onderkaak is een van de meeste simpele bewegingen die de mond kan maken. Voor de klank /aa/ hoef je alleen de onderkaak wat te laten zakken.
-De klank /p/ is één van de eerste klanken die kinderen verwerven.

Het woord ‘aap’ is dus een makkelijk en daarbij een erg leuk woord om met jonge kinderen te oefenen!
 
Een woord als
schaap is een vrij complex woord in termen de spraakontwikkeling.

- Het vraagt een combinatie van één klinker en 3 medeklinkers.

- Elke medeklinker moet op een andere plek in de mond wordt gemaakt.
- De klankcombinatie s + g (sch) is een van de moeilijkere klankcombinaties die kinderen pas gebruiken als ze verder zijn in de spraakontwikkeling.


Met andere woorden: Als een kind het woord 'schaap' goed kan uitspreken is het al behoorlijk ver in de spraakontwikkeling.

Van aap tot schaap symboliseert dan ook een proces; de klankontwikkeling.

Share by: